١٠‏/٦‏/٢٠٠٨

* أنا مش بحبك *


أنا مش بحبك..
ولا دُبت فيكي.
ولا قلبي عاشقك..
وحيموت عليكي.
ولا نفسي دايما تكوني معايا..
ولا نفسي أشوفك..
وأبص ف عنيكي.
ولا نفسي أضمك لحضني تَـمَلَّي..
ولا نفسي أخلِّي..
إديا ف إديكي.
ولا انتي ف بالي..
وساكنه خيالي..
ولا مالكه عقلي..
ودايما ناسيكي.
ولا بتلهميني بأحلى قصايدي..
ولا نفسي أهدي ديواني إليكي.
ولا كل ليله بشوفك ف حلمي..
ولا حلمي إني أعيش بس ليكي.
ولا حتى سحرك مشقلب كياني..
ولا البدر دايما مفكرني بيكي.
***
ولو يوم يعدي وماشفتكيش..
مابيهمنيش.
ولا ازعل واعيط..
ولا احس إني مابقدرش اعيش.
ولا احس إن الـحياه ماتساويش.
ولا احس إن القصايد ف غيرك كلام خنتريش.
ولو حد قالك عليا "بيكدب"..
قوليلو "بتكدب" وماتصدقيش.
وإنشالله يارب لو كنت بكدب..
إلهي وجاهي ألاقيكي جنبي..
شريكتي ف حياتي وماتبعديش.
ودي حاجه طبْعا مابتمنهاش..
ولو تعرضيها عليا بنفسك..
حقولك بلاش..
فإوعي تحاولي ومتفكريش.
وخليكي عارفه.. وماتأخذنيش..
وجودك ماهواش بيفرق معايا..
ولا بُعدي عنك بداية النهايه..
وحُسنك ماهواش حكاية وآيه..
ولا نفسي قلبك يـجاوب ندايا..
شعوري تجاهك حبيبتي مفيش.
وكلمة "حبيبتي" دي زلة لسان..
وملهاش علاقه بـحاجه ف قلبي مـخبيها عنك بقالي زمان..
ماتتلككيش.
سبيني ف حالي..
أفكر ليالي..
واشوف ليه عيونك مابيشدونيش !!!
***
شعر / سالم صلاح سالم

34 comments:

۩۝۩ Dr. Flavio ۩۝۩ يقول...

ايه ده كله يا دكتور

أغيب يومين أرجع ألاقي بوستين مره واحده

وكمان فصحي وعاميه

أشكرك كثيرا علي تلك النبضات فلقد أتحت لي قراءة أحاسيس نابضه خلف كلمات أبدعت في صياغتها .. بوركت لنا

وكمان أنا مش بحبك دي عسوله قوي

وإنشالله يارب لو كنت بكدب..
إلهي وجاهي ألاقيكي جنبي..
شريكتي ف حياتي وماتبعديش.

لو أعرف أجيب ايموت أيكون بيسقف كنت جبت والله لأن الحته دي جمييييييييله جدا بالبلدي كده شديده

تسلم يا شاعرنا الكبير وأتمنى تزور مدونتي وتقول لي رأيك في كم ساءلوني

أشوفك بخير قريبا إن شاء الله

غير معرف يقول...

جميله القصيده ياسالم


رمله

غير معرف يقول...
أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.
غير معرف يقول...
أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.
غير معرف يقول...
أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.
غير معرف يقول...

صديقي سالم.....أنت تعلم كم أعلم أنك موهوب.....وكذلك أنا أعلم أنك تعلم كم أعلم.........إلخ إلخ
-------------------------
لكن يا صديقي العزيز....لم أعرف أنا شيئاً عن ذلك الحب الغريب.....هل انتظر أن تتكاشف معي....حسناً يا صديقي كما تشاء....لكنك تعلم انني دائماً في هنا.....(من يعلم...ربما عندي من الخبرات ما يفيدك....) p:
-------------------------
القصيدة هي من أجمل ما قرأت لك في العامية...إن لم تكن الأجمل..رقيقة جداً......لطيفة...لمسات شيئاً هناك....تحياتي.
-------
HAZEM

غير معرف يقول...

قصيدة جميلة جداً جداً. لم اقرأ شيئاً في جمالها من فترةٍ كبيرة.سلم قلمك.
مليئةٌ بمشاعر رقيقة جدا.
سعيدة بمروري على مدونتك وبمعرفتك.

غير معرف يقول...

7elwa awi ya salem ma sha2 allah w ma3naha 7elw awi

غير معرف يقول...

القصيدة جميلة يا سالم، أو على رأي حازم فهي "لطيفة" جداً، أستطيع أن أرى أسلوبك المعهود في انتقاء ألفاظ بسيطة ومعبرة، وقدرتك على جعل المتلقي ينتقل بين سطورك الشعرية بنعومة وسلاسة فائقتين..
من ناحية أخرى أرى أن هذه القصيدة تروي قصة حب "متفائلة"، أو على الأقل لا تحوي الإشارات السوداوية المعتادة مثل الخضوع والهجر وما إلى ذلك،الأمر الذي لم أعهده في قصائدك؛ إلا في بداية قصص الحب المستحيل التي تحياها من آن لآخر.
نقطة أخرى هي استخدامك الغزل "الدارج" على غرار (قلبي عاشقك-ساكنة خيالي-سحرك مشقلب كياني) وهو ما أجده غريباً على شاعر عهدنا فيه دوماً الميل إلى التجديد في الصور وتسليط الضوء على مناطق غير مطروقة قبلاً...

غير معرف يقول...

كما أثار انتباهي استخدامك للفظة "أضمك لحضني"، وهو تطور في التعبير عن عاطفتك لم أعتده سابقاً، وهو ما يلقي بظلال على الحالة النفسية والعاطفية التي مررت بها أثناء كتابة القصيدة...:)
أحب أيضاً أن أحييك على الموسيقا الرقيقة التي تزخر بها قصائدك بوجه عام، وقدرتك على تطويع القوافي والألفاظ لتعطي الرنين الموسيقي الذي يسهم إسهاماً قوياً في بيان العاطفة، وإجمالاً أرى شعراً رقيقاً مفعماً بالعاطفة، وبالتوفيق..

غير معرف يقول...

وكلمة "حبيبتي" دي ذلة لسان..
وملهاش علاقه بـحاجه ف قلبي مـخبيها عنك بقالي زمان..
ماتتلككيش.
سبيني ف حالي..
أفكر ليالي..
واشوف ليه عيونك مابيشدونيش !!

ما شاء الله علي حضرتك
ايه الجمال ده

بارك الله فيك

pure blue

سمر الشافعى يقول...

بصراحه قارياها بقالى يومين وكل مااجى اكتب حاجه مش بلاقى كلام اقوله بس لازم اقول انى قريتها ميت مره من جمالها ورقتها يسلم قلبك اللى حس الكلام دا واديك اللى كتبته وربنا يسامحك بقى

غير معرف يقول...

قصيدة جميلة جدا جدا يادكتور واحساسك فيها اكتر من رائع

غير معرف يقول...

hummm..... ya tara meeeeeeeeeeeeennn ?!!!!! :-p

غير معرف يقول...

كيف حالك صديقي الدكتور الشاعر وكيف دراستك ؟
أنا ما قريتش شعرك
وما عجبنيش خالص ومش بقولك انك لازم تبعتلي على طول
أصلي مش مهتمة أوي
ومش واحشنا بكتباتك الحلوة
و مش عايزاك تتواصل أبدا ; )
وأنا مش برد عليك دلوقتي

غير معرف يقول...

Toool 3omrak Gamed ya abo swellem !
Gamda aaakher 7etta de !
we sallemly 3ala ahl Tanta el abraaar , we bel monasbah ,, " mateeeegy ne3addy nakhod el koorah el beida elly wara el bab dih -bel tarii2ah _)

غير معرف يقول...

تصحيح بسيط:
"ذلة لسان" الصواب "زلة لسان": زل يزل بمعنى يخطئ، بينما الذلة من الذل،
ونجد الفرق في دعاء الخروج المأثور عن الرسول صلى الله عليه وسلم: (اللهم إني أعوذ بك أن أزل أو أزل، أو أذل أو أذل) مع ملاحظة البناء للمعلوم والمجهول الذي يحتاج إلى ضبط بنية الكلمات،
ومع هذا فإن المعنى الذي في بطن الشاعر قد يجعل كلامي غير ذي شأن، وبالتوفيق مرة أخرى.

د/ سالم صلاح سالم يقول...

ماشاء الله عليك يا عم محمد، دايما كدا متألق وكاسفني قصاد الناس :-)))
بس صدقني والله أنا غلطتي في الكلمة كانت "زلة قلم" مش أكتر.
عموما أنا غيرتها وفقا لنصيحتك.
وربنا يخليك ليا دايما صديق عزيز على قلبي قريب من مفردات حياتي.
شكرا مرة تانية.

سبهللة يقول...

هايل يا دوك
اول مرة ادخل عندك وان شاء الله ماتكونش الاخيرة
تحياتى ليك
وبالتوفيق ان شاء الله

غير معرف يقول...

ايه يا دوك الشعر الجامد ده انا اول مره اعرف انك شاعر عظيم كده
بجد القصيده تحفه على العموم هقرى بقيت القصايد واقولك رئيي لانه اكيد يهمك طبعا
ههههههههههههههه
بس الاول عايزه اعرف انت كاتب القصيده دى فى مين بقى

صناع المحلة الكبرى .. دواهم في غيدك يقول...

ما شاء الله عليك د / سالم
هقول ايه بس بعد الكلام الجامد اللي أنت كاتبه ده

بغض النظر عن حلاوة الكلام ... لكن صياغة الفكره نفسها أكثر ما أعجبني

و أنا تخيلتك و انت بتلقيها .. أنا عارف أنك هتكون في القاءها أكثر من رائع

ما أسكت الله قلمك

دمت بألف خير
مصطفى علام

حاجات جوايا يقول...

بسم الله ما شاء الله
ايه المدونة الجميلة دى
والتدوينة الرائعة دى
كنت فين من زماااااان هههههههههههه

بجد القصيدة تحفة ولو انها قاسية جداااااااااااااااااا
وربنا يكون فى عون صاحبتها

اسلوبك ما شاء الله رائع

دمت مبدعا اخى الفاضل
شرفتنى بزيارتك لمدونتى
واتمنى دوام التواصل

سالى

غير معرف يقول...

كل قصايدك حلوة اوى يا سالم ربنا يوفك انا حبيت الشعر منك والقصايد تعبيراتك تشد العقل

5ashab يقول...

احلى كلام لاحلى شاعر
بالتوفيق ان شاء الله فى قصائد اجمل واجمل
وفى انتظار المزيد

غير معرف يقول...

حقيقي جااااااامدة جدا و حلوى كتييييييير وفيهااحساس عالي ربنا يخليك وتمتمعنا كمان الحقيقة انا اكتشفتها صدفة على الفايس بوك في حد حططها هناك abdou afendi

أحمد سعيد بسيوني يقول...

باختصار

القصيدة دي عجباني اوي اوي اوي

غير معرف يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أظن مفيش كلام تانى يتقال أحلى من الكلام اللى فوق ده كله
(سعدت بزيارة مدونتك يا دكتور ولو أنها متأخرة شويه) فى أنتظار باقى الديوان ان شاء الله.
مروة حسن

غير معرف يقول...

دي اول مره ازور فيها مدونتك الرائعه دي وبجد ماشاء الله عليك اسلوبك حلو اوي
والقصيده دي كمان هايله تسلم يادكتور على ابداعك المتميز
و دمت مبدعا ومتألقا دائما


dr tabark

غير معرف يقول...
أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.
ايمان يقول...

اعدت افكر قبل ما اكتب اي حاجة لانك تستاهل احسن حاجه باختصار انته شعرك فوق الوصف

blue butterfly يقول...

el kaseda de 7elwa awy ana brdh 2aretha mn 2abl .we f3ln a7la mkt3 feha (we enshalla ya rab low knt bkdb ellahy we gahy alla2ekygnby shrekty fe 7eaty we mtb3desh)de a7la klam eta2l fee mawkf zee de bgd.rbna m3ak
.

lekaa samir يقول...

السلام عليكم ..
بجد عجبتني جداااا .. مع اني مش بحب الشعر أوي ..
جميــــــلة ..

Unknown يقول...

هههههههههههههه حلوة جداااااااااااااااااااااااااااااااااااا رمانسية كوميدية تحفففففففة

غير معرف يقول...

نوع جديد من الحب و لكن أعتقد أن هذا النوع من الحب هو الذي يدوم و يتحمل أعاصير الحياة هو ذاك الحب الخفي الذي لا يريد الحبيب أن لا يبوح به حتى لا يغتر محبوبه و أظن أن عيون الحبيبة بتشد جدا حبيبها حتى لو حاول الإنكار.
نيرمين محرز